Druhý z řady přípravných seminářů pro přehlídku Hranice designu, která bude v roce 2026. Seminář pořádaný ve spolupráci NIPOS-ARTAMA a Národní galerie Praha ve Veletržním paláci.
2 dny, 4 dílny, lektorské týmy složené z grafiků a lektorů Národní galerie. Kolik bylo účastníků netuším, ale byli jsme rozděleni do dvou skupin, ve kterých jsme postupně absolvovali všechny dílny. Pro mě, jako člověka, který má problém s rozhodováním, naprosto skvělé řešení.
Písmo je hra
Lektoři: Jan Charvát a Zuzana Konečná (Renegadefonts), Michaela Trpišovská (NGP)
Jak už název napovídá, v této dílně jsme se zabývali písmem – fonty, jejich vývojem, vlastnostmi, výběrem.
V praktické části jsme byli vysláni do výstavních prostor, kde jsme si měli pořídit fotky pro další práci. Z nich a z připravených sad písem jsme vytvářeli plakáty.
S kolegyní jsme zvolily výstavu Libuše Jarcovjáková.
Jak se tvoří loga a symboly
Lektoři: Adam Uchytil, Klára Hušková Smyczková (NGP)
Po teoretické prezentaci jsme opět zavítali do výstavních prostor. Tentokrát jsme měly vymezenou jen část konkrétní expozice. A měli jsme si všímat názvů, ne obrazů samotných.
Vybraný název pro nás byl inspirací pro vznik „firmy“. U té jsme si měli určit, čím se zabývá, kdo jsou její zákazníci a další charakteristiky, které nám měly pomoct s tvorbou loga. Pro něj jsme mohli využít jen základní geometrické obrazce – kruh, čtverec, obdélník a trojúhelník.
Jak se dělá fanzin
Lektorky: Zuzana Bramborová, Dagmar Chocholáčová (NGP)
Víte, co je to fanzin? Někteří z naší skupiny nevěděli, tak kdybyste na tom byli stejně: Jde o fanouškovský magazín na jakékoli téma. Zvlášť v době před internetem to byl oblíbený formát např. u fanoušků hudebních skupin.
No a my si takový fanzin vytvářeli. Ve skupinkách jsme se vydali do expozice a bylo na nás, co budeme sledovat. Někdo počítal dveře, jiný sledoval použití pozic rukou na obrazech, další expozici „poslouchal“. Vše, co jsme vyzkoumali jsme zpracovali (někdo kreslil, někdo psal na stařičkých psacích strojích, vznikly i nějaké koláže a tabulky) a propojili. Vznikl tak fanzin expozice Konec černobílé doby.
Národní mýtus
Lektorky: Eva Novotná (NGP), Kateřina Přidalová (Designéři dětem)
Práce v obou částech expozice Umění dlouhého století. Nejdřív u sochařských skic hlavy sv. Václava od Josefa Václava Myslbeka. Víte, že jsou v expozici asi čtyři? Každá je trochu jiná, a tak jsme si povídali, jak na nás která působí.
Podobně jsme pak rozebírali modely jezdeckých soch. U těch byla řeč také o tom, jak je výběr výsledného díla (v případě soutěží) ovlivněn kontextem doby a významem, jaký dílu dáváme, a jestli bychom dnes vybrali stejně jako naši předkové (asi ne :)).
V „obrazové“ části expozice jsme na významných obrazech s historickou tematikou hledali hlavní postavy, symboly, světelný důraz apod. Někdy bylo těžší vzpomenout si na samotnou událost, než najít všechny požadované výtvarné atributy.
Tato dílna končila v ateliéru tím, že jsme mluvili o mýtech/předsudcích o učitelích. Potom jsme současnými výtvarnými prostředky zkoušeli některé z těchto mýtů vyvrátit.
Na závěr ještě pár fotek ze společných částí semináře.